Król Arabii Saudyjskiej, Salman, wydał we wtorek (26 września 2017r.) dekret, na mocy którego kobiety będą mogły prowadzić samochód. W ciągu 30 dni powstanie ministerialne ciało, które ma zająć się doradztwem w tej sprawie. Decyzja króla ma wejść w życie do czerwca 2018 roku.
Dekret króla Salmana spotkał się z entuzjazmem Departamentu Stanu USA, który nazwał go "wspaniałym krokiem we właściwym kierunku".
Warto dodać, że w Arabii Saudyjskiej, w której obowiązuje szczególnie surowa, wahabicka interpretacja islamu, swobody obywatelskie kobiet są znacznie ograniczone.
Kobiety zobowiązane są do wychodzenia z domu tylko w ubiorze zasłaniającym całą sylwetkę poza oczami. Nie wolno im również podróżować bez męskiej asysty. Kobiety za zgodą męskiego opiekuna, ojca, męża, brata lub syna, mogą korzystać z części swobód, takich jak podjęcie studiów, uzyskanie paszportu, wyjazd za granicę, czy poddanie się niektórym operacjom medycznym.
Zniesienie zakazu prowadzenia samochodów przez kobiety w Arabii Saudyjskiej spotkało się również z odzewem znanych marek samochodów. Swoje kampanie poświęcone temu wydarzeniu wypuściły m.in.: Volkswagen, Nissan i Ford. Kreacja wizualna tej ostatniej marki przykuwa uwagę. Na plakacie Forda można zobaczyć kobiece oczy odbijające się we wstecznym lusterku, na tle czarnej, nocnej scenerii. Slogan zaś głosi: „Witamy na siedzeniu pasażera”.
Niestety patent z kampanii Forda zdaje się nie być oryginalny. J. Walter Thompson Doha użył wcześniej motywu odbicia kobiecych oczu w lusterku samochodowym w reklamie Raseef22.com (zdjęcie poniżej) i za tę kreację został rok temu nagrodzony na Dubai Lynx.