W Japonii, od zarania dziejów, seksualność traktowano zawsze jako przejaw natury ludzkiej, którego nie wolno tłumić, tylko wychodzić mu naprzeciw. W Kraju Kwitnącej Wiśni erotyka i sztuka przenikały się nawzajem, wskutek czego seksualność zyskiwała artystyczny wymiar, a sztuka była przesiąknięta erotyzmem. Dziś dzieła sztuki japońskiej dają pogląd na temat obyczajowości i seksualności Japończyków.
Yūkaku – dzielnice rozkoszy
W epoce Edo (1603-1867) miejski styl życia zaowocował rozkwitem miejsc rozrywki. Kupcy i rzemieślnicy, odcinający się od arystokratyczno-wojskowej kultury potrzebowali relaksu, a że mieli dużo pieniędzy do wydania, to w miastach powstawały centra rozrywki. Były to miejsca wyuzdanej zabawy: teatry, herbaciarnie, łaźnie, domy publiczne i sex shopy, stworzone dla nuworyszy. Szogunat usiłował kontrolować rozpasanie obyczajów, tworząc „dzielnice rozkoszy” (yūkaku), w których skoncentrowane były przybytki przyjemności zamożnych mieszczan. W Edo była to Yoshiwara, w Kioto – Shimabara, w Osace – Shinmachi, w Nagasace – Maruyama. Były to dzielnice zakazane dla arystokratów i wojskowych.
Yotsumeya – pierwszy sex shop
Yoshiwara była największą i najczęściej odwiedzaną dzielnicą rozkoszy. Tam, wśród herbaciarni, łaźni i pośród domów publicznych, gdzie życie toczyło się wokół handlu seksem, powstawały pierwsze sklepy erotyczne. Yotsumeya, najbardziej rozpoznawalna sieć japońskich sex shopów, została założona w 1716r. i miała swoje siedziby w Osace, Edo i Kioto. Sprzedawano tam różne artykułu erotyczne: pomady i kremy z afrodyzjakami, pierścienie erekcyjne, przedłużki penisa, sztuczne waginy i dilda. Sex shop Yotsumeya zamawiał regularnie druki promocyjne, na których widniały rysunki gadżetów erotycznych, lub jedynie nazwa Yotsumeya.
Tsukioka Settei, „Gry erotyczne sprzedawane w Yotsumeya”, rycina z ilustrowanej książki „Przyzwoitość i moralność kobiet. Pytanie i odpowiedzi w jednym tomie” (Onna Shimegawa kaeshibumi zen), ok. 1750.
Akcesoria erotyczne były obecne nie tylko w katalogach promocyjnych sex shopów, ale i na obrazach znanych artystów, takich jak Hokusai i Kuniyoshi. Dziś trudno ustalić, które z druków i obrazów są materiałami promocyjnymi, a które powstały w efekcie spontanicznej fascynacji akcesoriami erotycznymi. Wiele wskazuje na to, że same sex shopy i oferowane przez nie produkty cieszyły się w Japonii popularnością, toteż obrazy największych artystów często przedstawiały sceny seksu z udziałem zabawek erotycznych.
Komentarze